פטור מניכוי דמי ביטוח לאומי

פטור מניכוי דמי ביטוח לאומי – באילו תנאים?

למעט מקרים מסוימים, תושבי ישראל מחויבים לשלם מדי חודש תשלום דמי ביטוח לאומי למוסד לביטוח לאומי. בואו להכיר את המצבים המקרים והתנאים השונים המזכים בפטור

החל מהראשון בינואר 1995, כל תושבי מדינת ישראל מבוטחים בביטוח בריאות לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי. עם זאת, דמי ביטוח לאומי נגבים בישראל כבר משנות ה-50 של המאה הקודמת, שכן דמי הביטוח הלאומי הם המקור המרכזי (לצד העברה תקציבית מתקציב המדינה) למימון הפעילות של המוסד לביטוח לאומי.

זוהי הסיבה בגינה אפילו תושבים ללא עבודה, מחויבים לשלם דמי ביטוח לאומי מדי חודש. כמו כן בניגוד למס הכנסה לדוגמה, במקרה של דמי ביטוח לאומי, התשלום הוא מהשקל הראשון. רבים לא יודעים זאת, אך במקרים רבים ניתן לקבל פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ועל חלק מהמקרים האלו, נפרט במאמר שלפניכם.

אישה נשואה או ידועה בציבור שאינה עובדת

נשים שאינן עובדות מחוץ למשק הבית שלהן ונשואות לאדם או ידועות בציבור של אדם המבוטח בביטוח לאומי, פטורות מתשלום דמי ביטוח לאומי. יש לציין כי גם נשים הנשואות לנשים, זכאיות להטבה זו תחת תנאים מסוימים. כך לדוגמה, עליהן להודיע למוסד לביטוח לאומי מי מהן תיחשב כבת הזוג במעמד "האישה" ולפיכך תהיה זכאית לפטור ומי מהן תיחשב כ"מבוטח החובה". כמו כן עליהן להיות ידועות בציבור במוסד לביטוח לאומי או רשומות כנשואות במרשם האוכלוסין.

נכי עבודה המקבלים קצבת נכות מעבודה

בעלי נכות של 100% (למשך יותר משנה) המקבלים קצבת נכות מעבודה, יכולים ליהנות מפטור מלא מתשלום דמי ביטוח לאומי, גם אם יש להם הכנסות נוספות. עם זאת, אם מדובר בעובד עצמאי, יהיה עליו לשלם דמי ביטוח נפגעי עבודה ולעומת זאת אם מדובר בעובד שכיר, המעסיק של המבוטח יצטרך לשלם עבורו דמי ביטוח זכויות עובדים בפשיטת רגל ופירוק תאגיד ודמי ביטוח נפגעי עבודה.

בהקשר זה ניתן לציין כי ישנה אפשרות לקבל פטור מדמי ביטוח לאומי גם אם מדובר במקבל קצבת נכות שהינו בעל נכות של 100% שנקבעה לו למשך פחות משנה או בעל פחות מ-100% נכות. במקרה הזה, יהיה באפשרותו לקבל פטור אך ורק אם לא יהיו לו הכנסות מעבודה או מכל מקור אחר או אם יהיו לו הכנסות שאינן עולות על 5% מהשכר הממוצע במשק (528 שקלים נכון ל-2021).

עובדים במהלך שביתה

פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי מהווה גם את מנת חלקם של עובדים הנעדרים מעבודתם על רקע שביתה או השבתה שבגינן לא קיבלו שכר ממעסיקם עבור תקופה זו. סך הכול ניתן ליהנות מפטור מתשלום דמי ביטוח בריאות ודמי ביטוח לאומי לתקופה של חודשיים קלנדריים לכל היותר. במקרה הזה, המעסיק לא צריך להמשיך להעביר את החלק שלו בדמי ביטוח הבריאות או דמי הביטוח הלאומי וזאת כיוון שלאורך השביתה, חוזה העבודה מושהה.

לסיכום

לצד המקרים שהוזכרו לעיל, ישנם מקרים רבים נוספים שעשויים לזכות בפטור מתשלום דמי ביטוח לאומי או בפטור מניכוי דמי ביטוח לאומי לעובדים. בכל מקרה שבו אתם נתקלים בקושי לממש את זכותכם או זקוקים למידע נוסף בעניין, פנו לעורך דין מקצועי המייצג מבוטחים מול המוסד לביטוח לאומי ויפה שעה אחת קודם.